Ogólna charakterystyka dziecka zagrożonego niedostosowaniem społecznym:
- Obniżone poczucie własnej wartości;
- Niechęć do wystąpień na forum grupy, niepewność;
- Często mają problemy z nauką, pamięcią i koncentracją na lekcji związane również z nieobecnościami w szkole;
- Często są samodzielne, dobrze zorganizowane, sprytne „potrafią walczyć o swoje”;
- Przejawiają małą wytrwałość i cierpliwość w realizacji zadań, nie kończą ich, zapominają;
- Bywają buntownicze, charakteryzuje je opór wobec nakazów;
- Zdarza się, że dzieci są zdemoralizowane np. w zakresie języka (używają wulgaryzmów), spożywania alkoholu i innych używek (papierosy, narkotyki, dopalacze), wulgarnego stroju, gestów, przywłaszczania cudzych rzeczy;
- Konflikty najczęściej rozwiązują stosując przemoc fizyczną, psychiczną, są impulsywne, skłonne do bójek, niszczenia cudzych rzeczy;
- Trudno zdobyć ich zaufanie, ale potrafią odwzajemnić okazaną im sympatię, zrozumienie, pomoc.
Dzieciom tym towarzyszy także często:
- Nadpobudliwość albo zahamowanie w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami;
- Częste wybuchy złości, lęku, płaczu;
- Trudne kontakty z rówieśnikami-unikanie kolegów albo nadmierne uleganie i podporządkowywanie się ich wpływom;
- Agresję słowną, fizyczną albo autoagresję (samookaleczanie się);
- Skłonność do dokuczania innym, prowokowania kłótni, do kłamstwa;
- Wyraźna niechęć do szkolnych obowiązków i jawny bunt wobec obowiązujących zasad, np. unikanie odrabiania zadań, wagary, próby palenia papierosów, spożywania napojów alkoholowych, przypadki zniszczenia lub kradzieży cudzej własności;
- Brak motywacji do wysiłku, wiary w siebie, niskie poczucie własnej wartości.
Zestaw ww. zachowań, to swego rodzaju sygnał ostrzegawczy dla nauczyciela oraz rodzica, bo dziecko może być zagrożone niedostosowaniem społecznym i potrzebuje naprawdę szybkiej pomocy. Uczeń zagrożony niedostosowaniem społecznym, podobnie jak uczeń z niedostosowaniem społecznym uzyskuje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego na mocy decyzji Zespołu orzekającego, działającego w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.