Wydawanie legitymacji osobom niepełnosprawnym
Legitymację dokumentującą niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności wydaje się:
- Osobie posiadającej prawomocne orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności, na podstawie ostatniego orzeczenia
UWAGA: Orzeczenie prawomocne to orzeczenie wobec którego upłynął termin do wniesienia odwołania, czyli 14 dni licząc od daty odbioru orzeczenia wydanego przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności i 30 dni w przypadku orzeczenia Wojewódzkiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności.
Legitymację wydaje się na okres ważności orzeczenia, nie dłużej niż na okres:
- 5 lat dla dzieci (posiadających orzeczenie o zaliczeniu do osób niepełnosprawnych)
- 10 lat dla osób dorosłych w wieku do 60 lat (posiadających ważne orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane na stałe)
- Bezterminowo dla osób, które ukończyły 60 rok życia (posiadające orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane na stałe)
Legitymacja osoby niepełnosprawnej od dnia 1 września 2017 r. wydawana jest tylko i wyłącznie na podstawie ostatniego prawomocnego orzeczenia o niepełnosprawności, stopniu niepełnosprawności lub wskazaniach do ulg i uprawnień na okres ważności orzeczenia w formie karty plastikowej.
- Stopień niepełnosprawności wpisuje się w legitymacji wyłącznie na wniosek osoby zainteresowanej.
- Symbol przyczyny niepełnosprawności wpisuje się w legitymacji wyłącznie na wniosek osoby zainteresowanej .
- Symbol przyczyny niepełnosprawności jak i stopień niepełnosprawności (w przypadku osób po 16 roku życia) wpisywany jest na legitymacji za pomocą fotokodu.
W przypadku utraty lub zniszczenia legitymacji dokumentującej niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności opłata za wystawienie duplikatu wynosi 15 zł.
Opłatę za duplikat legitymacji mieszkańcy Elbląga wnoszą na konto: 96 1160 2202 0000 0006 1963 3330 Bank Millennium
lub w punkcie kasowym Elbląskiego Centrum Usług Społecznych – Elbląg ul. Winna 9 w godz. 9-14.
W przypadku legitymacji wydanych do dnia 31 sierpnia 2017 r. duplikatu nie stosuje się.
UWAGA! Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności przyjmuje jedynie wnioski o wydanie legitymacji i wprowadza dane do systemu informatycznego. Produkcją blankietów i ich personalizacją zajmuje się podmiot zewnętrzny, wyłoniony przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Obecnie nie jest możliwe otrzymanie legitymacji w dniu złożenia wniosku. Legitymację Osoby Niepełnosprawnej wydaje się w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku.
WZÓR LEGITYMACJI DLA OSOBY DOROSŁEJ
WZÓR LEGITYMACJI DLA DZIECKA