ZARZĄDZENIE NR 16/2024 DYREKTORA ELBLĄSKIEGO CENTRUM USŁUG SPOŁECZNYCH z dnia 14.08.2024 roku w sprawie wprowadzenia Standardów ochrony małoletnich – Format PDF
Treść zarządzenia:
ZARZĄDZENIE NR 16/2024
DYREKTORA ELBLĄSKIEGO CENTRUM USŁUG SPOŁECZNYCH
z dnia 14.08.2024 roku
w sprawie wprowadzenia Standardów ochrony małoletnich
Na podstawie §11 statutu Elbląskiego Centrum Usług Społecznych stanowiącego załącznik do uchwały
Nr XVI/486/2021 Rady Miejskiej w Elblągu z dnia 18 marca 2021 r. w sprawie przekształcenia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Elblągu w Elbląskie Centrum Usług Społecznych i nadania statutu Elbląskiemu Centrum Usług (Dz. Urz. Woj. Warm.-Maz. z 2021 r. poz. 1464, z 2023 r. poz. 3484) oraz § 11 ust. 3 pkt. 5 Regulaminu Organizacyjnego Elbląskiego Centrum Usług Społecznych, określonego zarządzeniem Nr 1/2021 Dyrektora Elbląskiego Centrum Usług Społecznych z dnia 1 lipca 2021 r. (zm. zarządzenia Nr 24/2021 r. z dn. 28 lipca 2021 r., Nr 6/2022 z dn.1 lutego 2022 r., Nr 32/2022 z dn. 28 czerwca 2022 r., Nr 50/2022 z dn. 22 grudnia 2022 r., Nr 2/2023 z dn. 6 lutego 2023 r., Nr 12/2023 z dn. 13 marca 2023 r., Nr 14/2023 z dn. 20 marca 2023 r., Nr 21/2023 z dn. 10 lipca 2023 r., Nr 25/2023 z dn. 1 września 2023 r., Nr 32/2023 z dn. 7 listopada 2023 r. i Nr 38/2023 z dn. 22 grudnia 2023 r.), w związku z art. 22b i art. 22c ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 560 z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
1. Wprowadza się do stosowania w Elbląskim Centrum Usług Społecznych Standardy ochrony małoletnich stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.
2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
W ELBLĄSKIM CENTRUM USŁUG SPOŁECZNYCH
Wprowadzenie
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Elbląskiego Centrum Usług Społecznych jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy pracownik traktuje dziecko z szacunkiem, godnością oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy Centrum realizując te cele, działają w ramach obowiązujących przepisów prawa, przepisów wewnętrznych Centrum oraz swoich kompetencji i obowiązków.
Rozdział I
Polityka Elbląskiego Centrum Usług Społecznych w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem
§ 1. 1. Elbląskie Centrum Usług Społecznych wprowadza w życie Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
- Standardy dotyczą wszystkich pracowników Centrum oraz współpracowników, osoby pełniące funkcję zawodowych rodzin zastępczych, osoby do pomocy, rodzin pomocowych, stażystów, wolontariuszy, praktykantów.
- Centrum przyjmuje Standardy ochrony małoletnich zarządzeniem dyrektora.
- Za wdrożenie i realizację Standardów ochrony małoletnich odpowiada dyrektor Centrum.
- Standardy ochrony małoletnich określa:
- zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników,
- sposób reagowania w przypadku podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia i zasady prowadzenia dokumentacji
- zasady bezpiecznych relacji pracownik – dziecko i dziecko–dziecko
- zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych
- zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci
- Standardy są opublikowane, a wszyscy pracownicy, współpracownicy, w tym zawodowe rodziny zastępcze, osoby do pomocy, rodziny pomocowe, stażyści, wolontariusze, praktykanci i dzieci, są z nią aktywnie zapoznawani poprzez działania edukacyjne i informacyjne.
Rozdział II
Pracownicy Elbląskiego Centrum Usług Społecznych
§ 2. 1. Pracownicy Centrum posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków służbowych zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Centrum podejmują działania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, mającymi na celu zabezpieczenie dobra dziecka.
- Pracownicy Centrum znają i stosują zasady bezpiecznych relacji: małoletni – pracownicy, małoletni – małoletni, ustalone w Centrum. Zasady stanowią Załącznik Nr 1 do niniejszych Standardów.
- Nabór pracowników Centrum, stażystów, wolontariuszy, praktykantów odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji pracowników. Zasady stanowią Załącznik Nr 2 do niniejszych Standardów.
Rozdział III
Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
§ 3. 1. Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych sposobów kontaktu i komunikowania.
- Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następującą kwalifikację zagrożenia bezpieczeństwa dzieci:
- popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad dzieckiem),
- doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk,kary fizyczne, poniżanie,
- doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy zdrowiem).
- Do przyjęcia zgłoszenia w sprawie podejrzenia krzywdzenia dziecka jest zobowiązany każdy pracownik Centrum, niezależnie od sposobu jego pozyskania (np. telefonicznie, e-mailowo, osobiście, z innej instytucji czy osoby prywatnej).
- W sytuacji, gdy zgłoszenie krzywdzenia dziecka dotyczy rodziny nie objętej pomocą ze strony Centrum, zgłoszenie przekazywane jest do pracownika Działu Wspierania Rodziny i Pieczy Zastępczej, który podejmuje dalsze działania.
- W sytuacji, gdy zgłoszenie dotyczące krzywdzenia dziecka dotyczy rodziny korzystającej ze wsparcia Centrum działania podejmuje pracownik Działu/Zespołu, który prowadzi pracę z rodziną.
- Z dokonanego rozeznania w sprawie krzywdzenia dziecka sporządzana jest karta interwencji/rozeznania, która zawiera opis problemu, informacje o osobie/rodzinie, planowane przez pracownika Centrum działania oraz wstępną diagnozę i ocenę sytuacji, funkcjonowania rodziny, a także rezultaty podjętych działań lub sporządzana jest przez pracownika Centrum notatka służbowa.
- Pracownik Centrum występuje z pismami do innych instytucji (np. placówki oświatowe, służba zdrowia, policja), w celu pozyskania informacji na temat rodziny, a w szczególności dziecka/dzieci, których dotyczyło zgłoszenie.
- W przypadku stwierdzenia, iż rodzina wymaga wsparcia i pomocy obejmowana jest pracą socjalną lub wsparciem asystenta rodziny, a także innymi formami pomocy w zależności od zgłoszonych potrzeb, np. pomocą finansową, rzeczową, usługową.
- Dokumentacja dotycząca zgłoszenia krzywdzenia dziecka przechowywana jest w teczce rodziny, w Dziele/Zespole pracującym z daną rodziną.
Procedura postępowania w przypadku powzięcia informacji dotyczącej krzywdzenia dziecka
§ 4. 1. Powzięcie przez pracownika Centrum informacji dotyczącej krzywdzenia dziecka następuje w różnej formie, np.: poprzez zgłoszenie telefoniczne, zgłoszenie na skrzynkę e-mailową na stronie Centrum „Napisz anonimowo”, zgłoszenie osobiste, zgłoszenie w formie pisemnej oraz w każdej innej formie.
- Zgłoszenia przyjmowane są zarówno od osób prywatnych, osób chcących zachować anonimowość, innych instytucji (np. placówki oświatowe, służba zdrowia), organizacji pozarządowych, itp.
- Po pozyskaniu zgłoszenia pracownik Centrum dokonuje rozeznania sytuacji rodziny w jej miejscu zamieszkania. Wizyta w miejscu zamieszkania może odbyć się wspólnie z psychologiem i/lub terapeutą, zatrudnionymi w Centrum lub Policją.
- W przypadku uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy w stosunku do dziecka pracownik ECUS wdraża procedurę „Niebieskie Karty”.
- W razie zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą domową pracownik socjalny zapewnia dziecku ochronę, zgodnie z art. 12a ustawy o przemocy domowej, przez umieszczenie go u innej niezamieszkującej wspólnie osoby najbliższej dającej gwarancję zapewnienia dziecku bezpieczeństwa i należytej opieki, w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka lub instytucjonalnej pieczy zastępczej.
- W przypadku powzięcia przez pracownika Centrum, w związku z wykonywaniem swoich obowiązków zawodowych, podejrzenia o popełnieniu ściganego z urzędu przestępstwa z użyciem przemocy domowej w stosunku do dziecka, niezwłocznie zawiadamiana jest o tym Policja lub Prokuratura. Do Sądu Rejonowego składany jest wniosek o wgląd w sytuację opiekuńczo – wychowawczą dziecka lub dokonanie zabezpieczenia dziecka poprzez umieszczenie w pieczy zastępczej.
- Z dokonanego rozeznania pracownik Centrum sporządza kartę interwencji, w której dokonuje wstępnej diagnozy i oceny sytuacji rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji dziecka.
- Po wstępnym rozeznaniu pracownik Centrum występuje z zapytaniami do różnych instytucji (np. szkoła, przedszkole, przychodnia zdrowia, policja), aby pozyskać informacje o funkcjonowaniu rodziny oraz dzieci
- W przypadku stwierdzenia, w wyniku wstępnej diagnozy, iż rodzina wymaga wsparcia i pomocy obejmowana jest pracą socjalną lub wsparciem asystenta rodziny, a także innymi formami pomocy w zależności od potrzeb, np. pomocą finansową, rzeczową.
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego/rodziny po ujawnieniu krzywdzenia
§ 5. 1. W przypadku umieszczenia dziecka krzywdzonego w rodzinnej pieczy zastępczej sporządzany jest plan pomocy dziecku, który jest realizowany zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
- W przypadku objęcia rodziny dziecka krzywdzonego pracą socjalną lub wsparciem asystenta rodziny sporządzany jest w uzgodnieniu z rodziną plan pracy z rodziną, który jest realizowany odpowiednio zgodnie z ustawą o pomocy społecznej oraz standardami pracy socjalnej obowiązującymi w Centrum lub zgodnie z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
- W przypadku wdrożenia w rodzinie dziecka krzywdzonego procedury „Niebieskie Karty” sporządzany jest indywidualny plan pomocy na rzecz osoby/osób doznających przemocy domowej, który realizowany jest zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu przemocy domowej.
- Praca z dzieckiem/rodziną prowadzona jest kompleksowo. Pracownicy Centrum współpracują ze sobą na rzecz pomocy dziecku i rodzinie.
- Przy sporządzaniu planów, o których mowa w § 5 pkt 1,2,3 pracownicy Centrum stosują następujące zasady:
- zasada podmiotowości – ma na względzie dobro dziecka, w szczególności potrzebę respektowania poczucia jego podmiotowości, bezpieczeństwa i ważności jego jako dziecka/ człowieka, a nie samej sprawy,
- zasada akceptacji – rozumiana jako poszanowanie w szczególności samopoczucia, odczuć, emocji, zachowań i nie bagatelizowanie ich, uwierzenia w to co dziecko opowiada, poszanowanie godności, swobody wyboru osoby wspierającej, tego co jest dla dziecka ważne,
- zasada profesjonalizmu rozumiana jako panowanie nad własnymi emocjami, zadawanie odpowiednich pytań, unikanie komunikatów zamykających, oceniających , bagatelizujących sprawę,
- zasada kompleksowości – zmierza do zapewnienia jak najszerszego wachlarza działań wspierających, profilaktycznych i naprawczych
- zasada otwartości i szczerości – rozumiana jako wytłumaczenie dziecku, że aby mu pomóc konieczna jest współpraca a innymi osobami, ale jednocześnie zapewnienie, że rozmówca nadal będzie je wspierać i towarzyszyć mu,
- poufność – nieujawnianie informacji uzyskanych od dziecka bez jego wiedzy i zgody osobom trzecim, z wyłączeniem wyjątków wynikających z przepisów obowiązującego prawa, respektowanie prywatności,
- zasada wzmacniania więzi społecznych– rozumiana jako budowanie systemu oparcia społecznego, wzmacniania bezpiecznych więzi,
- zasada wzmacniania kompetencji i możliwości rozwojowych jednostki – wyposażenie dziecka w wiedzę i umiejętności niezbędne do poradzenia sobie w obecnej sytuacji,
- zasada współodpowiedzialności za proces wsparcia,
- zasada współpracy – rozumiana jako tworzenie zespołu specjalistów i osób z otoczenia dziecka w celu podjęcia kompleksowych działań,
- zasada obiektywizmu – oparte na profesjonalnej wiedzy rozpatrywanie każdej sytuacji, niedokonywanie osądów.
Rozdział IV
Zasady dostępu dzieci do internetu
§ 6. 1. Pracownicy Elbląskiego Centrum Usług Społecznych, a w szczególności opiekunowie zastępczy, zapewniając dzieciom dostęp do internetu, są zobowiązani podejmować działania zabezpieczające dzieci pozostające pod ich opieką przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.
- Dostęp dziecka do internetu możliwy jest pod nadzorem opiekuna zastępczego członka personelu organizacji – na urządzeniach organizacji,
- Rodzic zastępczy ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu, możliwych niebezpieczeństwach a także konsekwencji działania online.
- Wiedzę na ten temat należy okresowo aktualizować i przypominać. Zagadnienia, które zasługują na szczególną uwagę to:
1) korzystanie z serwisów społecznościowych
2) cyberprzemoc
3) zjawisko hejtu
4) zakupy oraz mikropłatności w grach
5) zawieranie znajomości w sieci
6) nawiązywanie niebezpiecznych kontaktów
7) ograniczone zaufanie do osób w sieci
8) ochrona swojej prywatności
9) „wszystko co zamieścimy w Internecie może zostać tam na zawsze”
10) prawa autorskie między innymi wykorzystanie materiałów multimedialnych
11) zapoznanie się z zasadami netykiety
12) instalowanie oprogramowania
13) ujawnianie danych osobowych swoich i innych osób i związane z tym konsekwencje
14) udostępnianie zdjęć innych osób bez ich zgody, i związane z tym konsekwencje zagrożenia związane z challange – „wyzwania”, które zagrażają zdrowiu i życiu.
Rozdział V
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 7. 1. Elbląskie Centrum Usług Społecznych zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Pracownikom Centrum nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Centrum oraz w miejscu sprawowania opieki przez rodzinę zastępczą bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna dziecka.
- Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody rodzica/opiekuna.
- Upublicznienie wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica/opiekuna dziecka. W przypadku gdy wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica/opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
- Pisemna zgoda rodzica/opiekuna, o której mowa w ust. 4 powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie ecus.pl jako informacja o danym wydarzeniu).
- Wyznacza się koordynatora bezpieczeństwa w Internecie, który sprawuje nadzór nad zasadami korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedurami ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie.
Rozdział VI
Monitoring stosowania Standardów Ochrony Małoletnich
Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich
§ 8. 1. Monitoring stosowania standardów odpowiada Zastępca Dyrektora ECUS. Dokonuje na bieżąco oceny stopnia znajomości i poprawności stosowania „Standardów ochrony małoletnich” .
- W przypadku zmian przepisów prawa, wymagających zastosowania, dokonywane są zmiany standardów.
- W celu oceny funkcjonalności i przydatności standardów w ECUS prowadzona jest ewaluacja nie rzadziej niż raz na dwa lata.
- Ewaluację przeprowadza powołany przez dyrektora ECUS zespół ewaluacyjny. Przewodniczącym zespołu ewaluacyjnego jest Zastępca Dyrektora ECUS.
Zespół poprzez analizę dokumentu, przeprowadzenie ankiety stanowiącej Załącznik Nr 3 wśród pracowników, dokonanie analizy przeprowadzonej ankiety przez zespół ewaluacyjny, rozmowę z kadrą zarządzającą.
- Sprawozdanie z ewaluacji wraz z wnioskami i rekomendacjami zespołu ewaluacyjnego przedstawiany jest Dyrektorowi a następnie pracownikom.
Kompetencje osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników Elbląskiego Centrum Usług Społecznych do stosowania standardów, zasady przygotowania pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
§ 9. 1. Osobą odpowiedzialną za przygotowanie pracowników do stosowania standardów jest Dyrektor ECUS.
- Pracownicy ECUS zostają zapoznani z wprowadzonymi zarządzeniem dyrektora „Standardami ochrony małoletnich”.
- Przygotowanie pracowników ECUS do stosowania standardów polega na:
1) znajomości obowiązujących przepisów prawa,
2) pogłębianiu wiedzy i umiejętności w zakresie krzywdzenia dzieci, objawów, identyfikacji ryzyka krzywdzenia, a także podejmowania działań w celu ochrony i wsparcia małoletnich.
- Pracownicy na bieżąco zapoznawani są z obowiązującymi przepisami prawa oraz ich zmianami.
- Pracownicy podnoszą swoje kompetencje poprzez uczestnictwo w szkoleniach, seminariach, konferencjach organizowanych przez Centrum lub inne podmioty oraz realizowanych we własnym zakresie.
- Z każdej formy szkolenia organizowanej przez Centrum sporządzana jest lista obecności i/lub potwierdzana zaświadczeniem o uczestnictwie. Imienne zaświadczenia umieszczane są w teczkach akt osobowych pracowników.
Rozdział VII
Przepisy końcowe
Udostępnianie Standardów Ochrony Małoletnich
§ 10. 1. Standardy ochrony małoletnich, znajdują się w wersji elektronicznej na stronie internetowej ECUS oraz w wersji drukowanej u kierownika/koordynatora każdego Działu/Zespołu/Sekcji.
- Wgląd w Standardy mają: wszyscy pracownicy ECUS, świadczeniobiorcy Centrum, zewnętrzne podmioty uprawnione do kontroli.
Załącznik Nr 1 do Standardów ochrony małoletnich
Zasady bezpiecznych relacji: pracownik – dziecko i dziecko – dziecko Elbląskiego Centrum Usług Społecznych z dziećmi
Wszyscy pracownicy Centrum w kontaktach z dziećmi kierują się zasadą działania dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Oznacza to, że pracownicy okazują małoletnim szacunek, uwzględniają ich godność oraz potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec nieletnich w jakiejkolwiek formie. Zakazane są zachowania obcesowe, naruszające prywatność i intymność.
Każdy pracownik Centrum jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne i uzasadnione. Każdy pracownik powinien działać w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania.
I Komunikacja z dzieckiem
- Zasady dotyczące pracowników Centrum:
- Zachowanie w komunikacji z dzieckiem cierpliwości i szacunku.
- Słuchanie uważnie dziecka i udzielanie adekwatnych odpowiedzi do jego wieku, upewnianie się że zostaliśmy zrozumiani właściwie przez nieletniego rozmówcę.
- Dostosowanie komunikatów do możliwości intelektualnych i wieku dziecka.
- Traktowanie dziecka podmiotowo.
- Rozmowa indywidualna z dzieckiem, bez opiekuna, jeśli tego wymaga podejmowana przez pracownika Centrum interwencja, powinna odbywać się w towarzystwie innego pracownika, np. psychologa czy pracownika socjalnego.
- Na indywidualną rozmowę z dzieckiem, pracę z nim zgodę musi wyrazić rodzic.
- Kontakt fizyczny pracownia Centrum z dzieckiem powinien być ograniczany do niezbędnego minimum i wynikać z koniczności zapewnianie dziecku bezpieczeństwa.
- Zasady dotyczące rodzinnej pieczy zastępczej:
- Dzieci i młodzież powinna być traktowana w sposób równy, sprawiedliwy, bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd, z poszanowaniem potrzeb każdego z wychowanków.
- Obowiązki domowe powinny być przydzielane zgodnie z ustalonymi zasadami, w sposób odpowiedni do wieku dzieci.
- W sytuacjach, gdy dziecko łamie ustalone normy i granice, zachowuje się
w sposób nieodpowiedni do sytuacji i miejsca, odwołujemy się do zasad funkcjonujących w rodzinie. Używamy komunikacji interpersonalnej, komunikatów typu “ja”, informujących o tym, iż postawa dziecka jest niewłaściwa. W stosunku do dziecka łamiącego zasady, stosujemy konsekwencje. Pamiętamy, by konsekwencja była adekwatna do przewinienia. - Interwencje wychowawcze prowadzone w bezpośrednim kontakcie fizycznym są dopuszczalne w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia, dotyczących konfliktów pomiędzy dziećmi, rozdzielenie zwaśnionych, przytrzymanie, obezwładnienie itp. oraz w innych niebezpiecznych sytuacjach, np. napaść, agresja ze strony osób trzecich.
- Czynności opiekuńcze stosowane przez rodzica zastępczego mają służyć opiece, zdrowiu i higienie osobistej, np. zmiana odzieży, pomoc przy myciu się dziecka, kąpiele, karmienie, przewijanie, pomoc przy ubieraniu, wiązanie butów itp.
- Rodzice zastępczy dbają o potrzeby emocjonalne dzieci, zapewniając potrzebę bezpieczeństwa, wsparcia emocjonalnego, przy jednoczesnym dbaniu o bezpieczeństwo w zakresie bezpośredniego kontaktu fizycznego, np. potrzeby dziecka w zakresie przytulania się do osoby dorosłej, siadanie na kolanach. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy
- Rodzice zastępczy dbają o budowanie samooceny dziecka, poprzez pozytywne komunikaty, serdeczność, zainteresowanie, przy jednoczesnym unikaniu działań obniżających poczucie własnej wartości, takich, jak negatywne ocenianie czy wzbudzanie mało wartościowego obrazu siebie.
- Rodzice zastępczy reagują na potrzeby emocjonalne wychowanka, sytuacje trudne, nieradzenie sobie z uczuciami poprzez: zainteresowanie, rozmowy, wsparcie, wspólne zabawy, spędzanie czasu na aktywnościach, kontakt bezpośredni dotyczy szczególnie młodszych dzieci, kierowanie do specjalisty. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania.
II Zachowania niedozwolone wobec małoletnich
- Zachowania noszące znamiona przemocy fizycznej, np. popychanie, uderzanie, wykręcanie rąk, ciągnięcie za ucho, szarpanie, szczypanie, kopanie, kary fizyczne, uniemożliwianie realizacji podstawowych potrzeb fizjologicznych, zadania nieadekwatne do możliwości dziecka itp.
- Wzbudzanie w dziecku poczucia zagrożenia, np. wyzwiska, krzyk, groźby.
- Wrogie lub wulgarne akcenty w zakresie komunikacji werbalnej, złośliwość, ironia, upokarzanie, ośmieszanie, wyszydzanie.
- Erotyzowanie relacji – flirt, dwuznaczne żarty, wyzywające spojrzenia itp., seksualizacja relacji – intencjonalne seksualnie zachowania (dotyk, czynności seksualne).
- Brak reakcji w sytuacjach trudnych, zagrażających dziecku oraz lekceważenie potrzeb psychicznych, emocjonalnych dzieci.
- Nie wolno utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci.
III Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji dzieci z innymi dziećmi
- Zasady zapewniające bezpieczne relacje wychowanków w tym zawodowych rodzin zastępczych zawierają się w procesie rekrutacji i kwalifikacji kandydatów na rodziny zastępcze. Już w trakcie poznawania osób starających się o pełnienie tej funkcji, w trakcie diagnozy psychologicznej i pedagogicznej są analizowane kompetencje kandydatów w zakresie wiedzy o właściwym kształtowaniu warunków rozwojowych dzieci.
- Dalszym ważnym etapem budowania świadomości przyszłych opiekunów zastępczych jest obowiązkowe szkolenie dla kandydatów na rodziny zastępcze podczas którego uczestnicy poznają zasady właściwego wspierania rozwoju emocjonalnego, poznawczego i psychospołecznego dzieci, ażeby warunki życiowe dzieci w nowych systemach rodzinnych były dla nich bezpieczne – tzn. wolne od znamion przemocy, nieposzanowania ich granic i potrzeb.
- Zasadą towarzyszącą dokonywaniu oceny sytuacji dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej, jest wspólna analiza wszystkich aspektów procesu wychowawczego dzieci, co ma miejsce podczas spotkań zespołu oceniającego. Spotkania zgodnie z ustawą odbywają się co 3 lub co 6 miesięcy w zależności od wieku dziecka. Uczestniczą w nim opiekunowie zastępczy dziecka, jego rodzice oraz organizator pieczy, jak również przedstawiciele innych instytucji zaangażowanych w sprawę. Podczas spotkania zostają poddawane analizie wszystkie kwestie składające się na sytuację życiową dziecka, w tym np.:
1) ocena bezpieczeństwa dziecka podczas funkcjonowania w grupie rówieśniczej,
2) ocena bezpieczeństwa dziecka podczas korzystania z mediów społecznościowych, Internetu, itp.
3) ocena jego relacji z rodziną, zarówno spokrewnioną, jak i zastępczą
4) metody eliminacji ewentualnych zagrożeń
5) sposoby niwelowania powstałych negatywnych skutków z powodu zdiagnozowanych sytuacji niewłaściwych, itp.
- W razie wyłonienia się takiej potrzeby, opiekunowie zastępczy są na bieżąco edukowani i wspierani przez psychologa odnośnie nietypowych i przerastających kompetencje opiekuna sytuacji. W tym celu pracownicy pracują z rodziną w myśl zasady, ażeby wszelkie sytuacje zawodowych rodzin zastępczych regularnie omawiać w zespole wspólnie z psychologiem, co służy stałej psychoedukacji i pogłębianiu kompetencji i przenosi się na zapewnianie dzieciom umieszczanym w pieczy bezpiecznych środowisk domowych.
Załącznik Nr 2 do Standardów ochrony małoletnich
Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników w Elbląskim Centrum Usług Społecznych
- W pierwszym etapie rekrutacji poznajemy dane kandydata/kandydatki, które pozwolą jak najlepiej poznać jego/jej kwalifikacje, w tym stosunek do wartości podzielanych przez Centrum, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
Elbląskie Centrum Usług Społecznych dba, aby osoby zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie, wolontariusze, stażyści, praktykanci) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, Centrum może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
- wykształcenia
- kwalifikacji zawodowych
- przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
W każdym przypadku Centrum musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia, tj.:
- imię (imiona) i nazwisko,
- datę urodzenia,
- dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
- Elbląskie Centrum Usług Społecznych może poprosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Centrum nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają je w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu pracy.
- Centrum może pozyskiwać dane kandydata/kandydatki, które umożliwiają sprawdzenie jej/jego w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków służbowych Elbląskie Centrum Usług Społecznych sprawdza osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Aby sprawdzić osobę w Rejestrze ECUS potrzebuje od kandydata/kandydatki następujących danych:
- imię i nazwisko
- datę urodzenia
- pesel
- nazwisko rodowe
- imię ojca
- imię matki
Wydruk z Rejestru przechowywany jest w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/praktykanta/stażysty osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
- Elbląskie Centrum Usług Społecznych wymaga przedłożenia zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. W Elbląskim Centrum Usług Społecznych wymóg niekaralności obowiązuje pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych w pozostałych przypadkach wymagane jest oświadczenie kandydata/kandydatki o niekaralności oraz o braku toczących się wobec niego/niej postępowań przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych za przestępstwa i inne czyny popełnione przeciwko dzieciom. Odmowa złożenia takiego oświadczenia nie może rodzić dla kandydata/kandydatki żadnych negatywnych konsekwencji, w tym być wyłączną podstawą odmowy zatrudnienia. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwana do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informacje z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/ kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci.
- Przed zatrudnieniem kandydat/kandydatka do pracy składa oświadczenie załączone do Zasad bezpiecznej rekrutacji pracowników w Elbląskim Centrum Usług Społecznych opatrzone klauzulą o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia, które zastępuję pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego Oświadczenia.
Załącznik Nr 1 do Zasad bezpiecznej rekrutacji
pracowników w Elbląskim Centrum Usług Społecznych
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci
……………………………..
miejscowość i data
Ja,……………………………………….PESEL……………………………………
oświadczam, że nie byłam/em skazany/a za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Ponadto oświadczam, że zapoznałem/-am się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi w Elbląskim Centrum Usług Społecznych i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
…………………………….
(podpis)
Załącznik Nr 2 do Zasad bezpiecznej rekrutacji
pracowników w Elbląskim Centrum Usług Społecznych
OŚWIADCZENIE
W związku z ubieganiem się o:
- zatrudnienie w Elbląskim Centrum Usług Społecznych na stanowisku ………………
- wolontariat
- staż
- praktykę zawodową,
w trybie określonym a art. 15 i 18 lub art. 39 ustawy z dnia 04 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2023 r., poz 204 ze zm.) i w związku z ustawą o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U z 2023 r. poz. 1304) oświadczam, że:
- daję rękojmię należytego sprawowania opieki nad dziećmi,
……………………………………………………………….
(podpis osoby składającej oświadczenie)
- nie jestem i nie byłem(-am) pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie została mi zawieszona ani ograniczona.
……………………………………………………………………………
(podpis osoby składającej oświadczenie)
- nie został na mnie nałożony obowiązek alimentacyjny na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd*
- wypełniam obowiązek alimentacyjny, który został na mnie nałożony na podstawie tytułu wykonawczego pochodzącego lub zatwierdzonego przez sąd*
*niepotrzebne skreślić
……………………………………………………………………………….
(podpis osoby składającej oświadczenie)
- nie zostałem(-am) skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne,
……………………………………………………………………………….
(podpis osoby składającej oświadczenie)
- nie zostałem(-am) skazana za przestępstwa na tle seksualnym i nie figuruje w Rejestrze Sprawców Przestępstw na tle Seksualnym.
……………………………………………………………………………….
(podpis osoby składającej oświadczenie)
- jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia
……………………………………………………………………………….
(podpis osoby składającej oświadczenie)
Zobowiązuje się niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zmianie którejkolwiek okoliczności wskazanej powyżej, jednak nie później niż w ciągu 7 dni od jej zaistnienia.
……….………………………………….
(podpis osoby składającej oświadczenie)
Załącznik Nr 3 do Standardów ochrony małoletnich
Monitoring standardów – ankieta
Tak | Nie | |
1.Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem
obowiązujące w ECUS? |
||
2.Czy znasz treść dokumentu Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem? | ||
3.Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci? | ||
4.Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci? | ||
5.Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych
w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez inną osobę np. pracownika, współpracownika, stażystę, wolontariusza, praktykanta? |
||
5a. Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa) | ||
5b. Czy podjąłeś/aś jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa) | ||
6. Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa) |