Z usługi Warsztaty specjalistyczne dla rodzin mogą skorzystać mieszkańcy Elbląga, którzy spełniają następujący warunek:
- są rodzicami / opiekunami, którzy wymagają wsparcia we wskazanym poniżej zakresie
Mieszkaniec Elbląga, zainteresowany usługą Warsztaty specjalistyczne dla rodzin powinien:
- wypełnić formularz na stronie internetowej www.ecus.pl/uslugi-spoleczne lub
- zgłosić potrzebę skorzystania z usługi w Punkcie Przyjęć Klienta w siedzibie ECUS przy ul. Winnej 9 w Elblągu lub
- zgłosić się do usługi telefonicznie, dzwoniąc pod jeden z poniższych numerów telefonu:
55/625 61 20 lub 55/625 61 30
Zgłoszenia do usługi może dokonać również osoba trzecia, asystent rodziny lub pracownik socjalny.
Warunki korzystania z usługi, prawa i obowiązki Odbiorcy usługi:
- Usługa społeczna Warsztaty specjalistyczne dla rodzin finansowana jest w ramach projektu pn. „Elbląskie Centrum Usług Społecznych” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020.
- Odbiorca nie ponosi odpłatności za jej świadczenie.
- Odbiorca usługi składając wniosek o usługę deklaruje jednocześnie swoje uczestnictwo w projekcie „Elbląskie Centrum Usług Społecznych”.
- Rodzic / opiekun zobowiązany jest uczestniczyć w całym cyklu warsztatów (8 spotkań), nieobecność na dwóch spotkaniach będzie skutkowała wykluczeniem uczestnika z warsztatów.
- Usługa będzie świadczona w miejscu wskazanym przez realizatora usługi, w sali przystosowanej do warsztatów grupowych.
- Odbiorca usługi musi potwierdzić wykonanie usługi własnoręcznym podpisem na liście obecności.
- Odbiorca zobowiązany jest wypełnić ankietę satysfakcji z wykonanej usługi w terminie jednego miesiąca od zakończenia usługi u koordynatora indywidualnych planów usług społecznych lub w formie elektronicznej na stronie internetowej www.ecus.pl
- Odbiorca usługi ma prawo do rezygnacja z usługi, którą należy złożyć w formie pisemnej (decyduje data wpływu do ECUS) lub osobiście u Koordynatora indywidualnych planów usług społecznych.
Usługa obejmuje:
Moduł 1 ZREALIZOWANY
Warsztaty specjalistyczne dla rodziców / opiekunów w zakresie utrzymania lub zbudowania prawidłowych relacji z dzieckiem, opartych na wzajemnym zrozumieniu, szacunku, zaufaniu i lojalności. Celem warsztatów jest przygotowanie rodziców do samodzielnego rozwiązywania sytuacji wychowawczych wymagających relacji z dziećmi, wyeliminowanie zachowań niepożądanych, kształtowanie umiejętności społecznych, doskonalenie systemu wychowawczego rodziny i wzmacnianie kompetencji wychowawczych rodziców.
Zakres tematyczny:
Budowanie relacji rodzic / opiekun – dziecko:
– rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć,
– aktywne wspieranie i słuchanie,
– motywowanie dziecka do działania,
– modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka,
– uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole,
– wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka,
– budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka i rodzica,
– konstruktywne rozwiązywanie konfliktów
Wspieranie procesu budowania wzajemnych (opartych na więzi i szacunku) relacji między dziećmi – „Rodzeństwo bez rywalizacji”:
– rywalizacja oraz zazdrość między dziećmi
– kłótnie, bójki dzieci i różne inne trudności,
– problem sprawiedliwości, ulubieńców i egoizmu,
– wpływ ról na relację między dziećmi
Wsparcie dla rodziców nastolatków uwzględniające problem dorastania:
– młodzieńczy bunt,
– pragnienie akceptacji,
– potrzeba decydowania o sobie,
– przedwczesne zainteresowania seksem,
– narkotyki,
– niebezpieczeństwo i wpływ mediów
Moduł 2 (realizacja od 1 października do 30 listopada ’22)
Warsztaty specjalistyczne dla rodziców/opiekunów umożliwiające przezwyciężenie kryzysu wywołanego nauczaniem zdalnym, koniecznością powrotu do nauczania stacjonarnego i zagrożeniami cyfrowymi (moduł 2)
Zakres tematyczny:
– pogorszenie relacji rówieśniczych, relacji uczniów z nauczycielami i rodzicami,
– spadek efektywności nauczania,
– problemy zdrowotne wynikające z nauczania zdalnego: choroby narządu wzroku, wady postawy, zaburzenia emocjonalne i psychofizyczne,
– uzależnienie dzieci od multimediów jako efekt uboczny nauczania zdalnego,
– nieumiejętność organizowania sobie nauki w domu,
– wykluczenie cyfrowe i nierówny dostęp do nauki świadczonej w formie zdalnej.